Παρά το γεγονός ότι ο αυτισμός αποτελεί αντικείμενο έρευνας εδώ και πολλά χρόνια, υπάρχουν αρκετά αναπάντητα ερωτήματα για το ποια είναι τα ακριβή αίτια που τον προκαλούν και το ποια είναι η καλύτερη μέθοδος αντιμετώπισής του. Οι ερευνητές αναζητούν απαντήσεις από κάθε πιθανή οπτική γωνία.
Σε μία πρώτη έρευνα στο είδος της, επιστήμονες προσέγγισαν το ζήτημα από μια πολύ ενδιαφέρουσα πλευρά: εξέτασαν αν τα δίγλωσσα παιδιά που βρίσκονται στο φάσμα του αυτισμού είναι σε θέση να περάσουν από μια διανοητική λειτουργία σε κάποια άλλη, με περισσότερη ευκολία σε σχέση με τα παιδιά που μιλούν μόνο μία γλώσσα.
Η βελτίωση της εκτελεστικής λειτουργίας πιστεύεται ότι οφείλεται στο γεγονός ότι η χρήση δύο γλωσσών σημαίνει ότι το άτομο θα πρέπει να είναι σε θέση να περνά από τη μία διανοητική κατάσταση σε μια άλλη, ομαλά και γρήγορα. Με την πάροδο του χρόνου, με εξάσκηση, αυτή η εναλλαγή μεταξύ των γλωσσικών συστημάτων μπορεί να ενισχύσει τη συνολική γνωστική απόδοση.
Παρόλο που έχουν πραγματοποιηθεί αρκετές μελέτες που διερευνούν τις πιθανές βελτιώσεις στην εκτελεστική λειτουργία δίγλωσσων ατόμων, δεν έχουν καταλήξει όλες σε κάποιο σημαντικό συμπέρασμα. Επίσης, ορισμένοι ερευνητές αποδίδουν τις όποιες βελτιώσεις στη γνωστική ευελιξία σε άλλους παράγοντες, όπως η κοινωνικοοικονομική ομάδα ή οι καλύτερες δεξιότητες μνήμης. Αποτέλεσμα αυτού είναι να εξακολουθεί να υπάρχει μεγάλη συζήτηση για το θέμα.
Τα παιδιά που βρίσκονται στο φάσμα του αυτισμού τείνουν να βρίσκουν πιο δύσκολο το να “αλλάζουν τους μηχανισμούς τους” όταν αλλάζουν τα καθήκοντά τους, καθώς η γνωστική ευελιξία τους είναι περιορισμένη. Μερικά από τα κοινά χαρακτηριστικά των διαταραχών του φάσματος του αυτισμού αντικατοπτρίζουν τα παραπάνω. Για παράδειγμα, τείνουν να έχουν μια επιθυμία να κρατήσουν τα πράγματα αμετάβλητα διατηρώντας σταθερή και όσο το δυνατόν με μικρότερες αλλαγές τις καθημερινές τους ρουτίνες.
Οι συντάκτες της παρούσας μελέτης ήθελαν να ανακαλύψουν εάν η διγλωσσία είναι προς όφελος των παιδιών στο φάσμα του αυτισμού, όσον αφορά τη γνωστική τους ευελιξία.
Επικεφαλής της ομάδας και μία από τους κύριους συγγραφείς της μελέτης είναι η καθηγήτρια Aparna Nadig, από τη Σχολή Επικοινωνιών και Επιστημών του Πανεπιστημίου McGill στο Μόντρεαλ του Καναδά. Τα ευρήματα δημοσιεύονται στην επιθεώρηση Child Development.
Μελετώντας τη γνωστική ευελιξία
Στη μελέτη έλαβαν μέρος 40 παιδιά, εκ των οποίων τα 20 είχαν τυπική ανάπτυξη (10 μονόγλωσσα και 10 δίγλωσσα) και 20 βρισκόταν στο φάσμα του αυτισμού (10 μονόγλωσσα και 10 δίγλωσσα). Κανένα από τα παιδιά που συμμετείχαν δεν παρουσίαζε κάποια διανοητική αναπηρία.
Κάθε παιδί πραγματοποίησε μία εργασία σε υπολογιστή που περιελάμβανε την ταξινόμηση αντικειμένων. Κατά τη διάρκεια της εργασίας, εμφανίστηκαν μπροστά τους μια σειρά αντικειμένων και τους ζητήθηκε να τα ταξινομήσουν με βάση το χρώμα. Στη συνέχεια, τους ζητήθηκε να επαναλάβουν τη διαδικασία, αυτή τη φορά όμως ταξινομώντας τα αντικείμενα κατά σχήμα.
Αυτή η εναλλαγή μπορεί να είναι δύσκολη για τα παιδιά που βρίσκονται στο φάσμα του αυτισμού και τείνουν να αποδίδουν λιγότερο καλά.
Διαπιστώθηκε ότι τα δίγλωσσα παιδιά που βρίσκονται στο φάσμα του αυτισμού διαχειρίστηκαν τη γνωστική αλλαγή πιο εύκολα από τα μονόγλωσσα παιδιά που βρίσκονται επίσης στο φάσμα του αυτισμού. Ωστόσο, όπως αναμενόταν, η μνήμη εργασίας ήταν ισοδύναμη μεταξύ των ομάδων.
“Είναι σημαντικό να υπάρχουν πιο τεκμηριωμένα αποδεικτικά στοιχεία για τις οικογένειες όταν πρόκειται για τη λήψη σημαντικών αποφάσεων όπως είναι η εκπαίδευση και η ανατροφή των παιδιών, καθώς συχνά η συμβουλή που τους δίνεται είναι ότι η έκθεση ενός παιδιού με αυτισμό σε περισσότερες από μία γλώσσες, θα επιδεινώσει τις γλωσσικές δυσκολίες τους», ανέφερε η συγγραφέας της μελέτης Ana Maria Gonzalez-Barrero, Ph.D.
Αν και τα ευρήματα είναι ενδιαφέροντα, η μελέτη παρουσιάζει κάποιες ελλείψεις. Για παράδειγμα, περιελάμβανε μόνο 40 παιδιά (μόνο 10 από τα οποία ήταν δίγλωσσα παιδιά στο φάσμα του αυτισμού). Για το λόγο αυτό, χρειάζονται δοκιμές σε μεγαλύτερο δείγμα ώστε να υπάρχουν ασφαλή συμπεράσματα.
ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ: Το geekd.gr παρέχει μέσα από την αρθρογραφία του πληροφορίες βασισμένες σε επιστημονικές πηγές. Δεν παρέχει ιατρικές συμβουλές, διάγνωση ή θεραπεία. Το παραπάνω άρθρο και όποιο αντίστοιχο περιεχόμενο, δεν προορίζεται να αντικαταστήσει τις συμβουλές γιατρών ή άλλων επιστημόνων υγείας. Πάντα να ζητάτε τη συμβουλή ενός ειδικού σχετικά με την κατάσταση σας. Ποτέ μην παραβλέπετε την ιατρική συμβουλή ή να καθυστερήσετε να συμβουλευτείτε έναν ειδικό, με αφορμή κάτι που έχετε διαβάσει σε αυτή την ιστοσελίδα.
Πηγές
Γιώτα Ζώτου
Latest posts by Γιώτα Ζώτου (see all)
- Φωτογραφίζοντας τον ‘Ηλιο για πρώτη φορά από απόσταση αναπνοής - 16 Ιουλίου 2020
- Οι πρώτες φωτογραφίες του Ήλιου… από πολύ κοντά! - 15 Ιουλίου 2020
- Τα μαθηματικά που σώζουν ζωές - 14 Ιουλίου 2020
Αφήστε ένα σχόλιο