Αναμείνατε ολίγον τι
Επιστήμες

Ο ρόλος του οπτικοακουστικού συγχρονισμού στην ανάπτυξη των γλωσσικών δεξιοτήτων των αυτιστικών παιδιών

Ο ρόλος του οπτικοακουστικού συγχρονισμού στην ανάπτυξη των γλωσσικών δεξιοτήτων των αυτιστικών παιδιών

Σύμφωνα με μία νέα έρευνα, τα παιδιά που βρίσκονται στο φάσμα του αυτισμού παρακολουθούν με την ίδια προσοχή την ομιλία κάποιου, είτε οι κινήσεις των χειλιών του συγχρονίζονται με τον ήχο που ακούν είτε όχι. Αντίθετα, τα νευροτυπικά παιδιά προτιμούν να παρακολουθούν ομιλίες όπου ο ήχος και οι κινήσεις των χειλιών βρίσκονται σε πλήρη συμφωνία.

Ένα ποσοστό των ανθρώπων με αυτισμό παρουσιάζει δυσκολίες στην ανάπτυξη γλωσσικών δεξιοτήτων και στην κατανόηση λέξεων.  Κάποιοι έχουν περιορισμένες λεκτικές δεξιότητες και κάποιοι δεν μιλούν καθόλου.

Μία νέα έρευνα υποδεικνύει ότι αυτές οι δυσκολίες ενδέχεται εν μέρει να έχουν τις ρίζες τους  στην αδυναμία συσχέτισης ήχου και εικόνας, καθώς και στην έλλειψη προσοχής στα εν λόγω αισθητήρια σήματα.

«Υπάρχουν βαθύτεροι μηχανισμοί που επηρεάζουν αυτά τα σύνολα δεξιοτήτων που στη συνέχεια μεταφράζονται στην ανάπτυξη γλωσσικών δεξιοτήτων», αναφέρει η επικεφαλής ερευνήτρια Giulia Righi, επίκουρη καθηγήτρια ψυχιατρικής και ανθρώπινης συμπεριφοράς στο Brown University στο Providence της Rhode Island. «Είναι σημαντικό να κατανοήσουμε από μηχανιστικής άποψης πώς δημιουργούνται αυτές οι δεξιότητες», προσθέτει.

Σύμφωνα με τους ερευνητές, ανεξάρτητα από τη διαγνωστική τους κατάσταση, τα παιδιά που δίνουν μεγαλύτερη προσοχή στη συγχρονισμένη ομιλία από ότι στην ασύγχρονη, έλαβαν μεγαλύτερη βαθμολογία σε μια δοκιμασία γλωσσικής ικανότητας.

«Αυτή η μελέτη είναι μια από τις πολλές μελέτες που θα πρέπει να γίνουν ώστε να κατανοήσουμε βαθύτερα το πώς αναπτύσσονται οι γλωσσικές ικανότητες στα παιδιά με αυτισμό», αναφέρει η Rebecca Landa, διευθύντρια του Κέντρου Αυτισμού και Σχετικών Διαταραχών στο Ινστιτούτο Kennedy Krieger στη Βαλτιμόρη, η οποία δεν συμμετείχε στην εργασία.

Η διαδικασία της μελέτης και η εξαγωγή συμπερασμάτων

Οι ερευνητές έδωσαν ένα τεστ που ονομάζεται Preschool Language Scales σε 45 παιδιά με αυτισμό (ηλικίας 5 ετών κατά μέσο όρο) και σε 32 νευροτυπικά παιδιά (3 ετών κατά μέσο όρο). Το τεστ μετρά τις πρώιμες γλωσσικές δεξιότητες καθώς και τις δεξιότητες γραφής και ανάγνωσης, όπως το λεξιλόγιο, τη δομή των προτάσεων και την ικανότητα αναγνώρισης των γραμμάτων.

Η Righi και οι συνεργάτες της, χρησιμοποίησαν τεχνολογία παρακολούθησης των κινήσεων των ματιών για να παρατηρήσουν το βλέμμα των παιδιών καθώς εκείνα παρακολουθούσαν βίντεο με μια γυναίκα που μιλάει.

Κάθε παιδί παρακολούθησε ένα ζευγάρι βίντεο. Στο πρώτο ζευγάρι βίντεο, η γυναίκα μιλούσε και ο ήχος ήταν συγχρονισμένος με την εικόνα και στις δύο προβολές.

Στο δεύτερο ζευγάρι βίντεο, εμφανιζόταν η ίδια γυναίκα, με τη διαφορά ότι στη μία προβολή μιλούσε και η εικόνα συμβάδιζε με τον ήχο, ενώ στη δεύτερη προβολή ο ήχος είχε καθυστέρηση 0.3 δευτερόλεπτα σε σχέση με την εικόνα.

Τα παιδιά παρακολούθησαν επίσης ζευγάρια βίντεο, όπου στη μία προβολή εμφανιζόταν συγχρονισμένη η εικόνα με τον ήχο και στην άλλη υπήρχε καθυστέρηση 0.6 ή 1 δευτερολέπτων.

Τα παιδιά με αυτισμό έδειξαν την ίδια προτίμηση και στο συγχρονισμένο βίντεο και στο βίντεο με την καθυστέρηση του ήχου – ανεξάρτητα από το χρόνο καθυστέρησης.

Αντίθετα, τα νευροτυπικά παιδιά έδειξαν να προτιμούν τα συγχρονισμένα βίντεο και όχι αυτά που παρουσίαζαν καθυστέρηση ήχου κατά 0.6 ή 1 δευτερόλεπτα. Δεν έδειξαν διαφορά στην προτίμησή τους στο ζεύγος των βίντεο όπου η μία προβολή ήταν συγχρονισμένη και στην άλλη υπήρχε καθυστέρηση 0.3 δευτερολέπτων.

Η ομάδα των παιδιών με αυτισμό αφιέρωσε λιγότερο χρόνο στην παρακολούθηση της οθόνης σε σχέση με την ομάδα των νευροτυπικών παιδιών, γεγονός το οποίο υποδηλώνει πως υπάρχει κάποια δυσκολία στο να εστιάσουν την προσοχή τους σε αυτά τα αισθητήρια σήματα. Τα αποτελέσματα δημοσιεύονται στην επιστημονική επιθεώρηση Autism Research.

Τα παιδιά με αυτισμό ήταν επίσης λιγότερο πιθανό να εστιάσουν το βλέμμα τους στο στόμα του ομιλητή σε σύγκριση με τα νευροτυπικά παιδιά, υποδηλώνοντας μια αποστροφή στο να κοιτάξουν την περιοχή του στόματος των προσώπων, αναφέρει η Elena Tenenbaum, μεταδιδακτορική συνεργάτης στο εργαστήριο του Stephen Sheinkopf στο Brown University.

Η εστίαση του βλέμματος στο στόμα ενδεχομένως βοηθά τα νευροτυπικά παιδιά να επιλέξουν το βίντεο όπου εικόνα και ήχος συγχρονίζονται.

Συσχετισμός των αποτελεσμάτων της έρευνας με τις γλωσσικές ικανότητες των παιδιών

Και στις δύο ομάδες, τα μεγαλύτερα παιδιά καθώς και όσα ήταν πιο πιθανό να παρακολουθήσουν το συγχρονισμένο βίντεο, είχαν επιτύχει υψηλότερες βαθμολογίες στη γλωσσική κλίμακα. Επίσης, τα παιδιά που εξέταζαν το στόμα ή τα μάτια της γυναίκας πέτυχαν υψηλότερες βαθμολογίες στη δοκιμασία γλωσσικής ικανότητας, υποδηλώνοντας ότι η εξάρτηση από τον αισθητηριακό συγχρονισμό σχετίζεται με τη γλωσσική ανάπτυξη.

«Μια πιθανή εξήγηση γι ‘αυτό είναι ότι η προσοχή στο στόμα και τα μάτια διευκολύνει την ανάπτυξη γλωσσικών δεξιοτήτων», αναφέρει η Tenenbaum. «Όμως, προφανώς, υπάρχουν και άλλες πιθανές εξηγήσεις.»

«Παιδιά που είναι τυφλά και κωφά, μπορούν να αναπτύξουν γλωσσικές ικανότητες οπότε είναι πιθανό να υπάρχουν πολλοί άλλοι μηχανισμοί», σύμφωνα με την Helen Tager-Flusberg, διευθύντρια του Κέντρου Αυτιστικής Έρευνας Αριστείας στο Πανεπιστήμιο της Βοστώνης, η οποία δεν έλαβε μέρος στη μελέτη. «Γνωρίζουμε ότι αυτό δεν είναι μια αναγκαία συνθήκη.»

«Οι ερευνητές θα πρέπει να μελετήσουν εάν τα μικρά παιδιά που δίνουν ιδιαίτερη προσοχή στα συγχρονισμένα αισθητηριακά σήματα αποκτούν γλωσσικές δεξιότητες γρηγορότερα από όσα δεν το κάνουν», αναφέρει η Landa. Αν συμβαίνει αυτό, το αποτέλεσμα θα έδινε την πεποίθηση ότι η προσοχή στο συγχρονισμό επηρεάζει την ανάπτυξη της γλωσσικής ικανότητας στην πρώιμη ηλικία.

Επόμενος στόχος των ερευνητών είναι να εξετάσουν αν άλλοι παράγοντες όπως η επιτάχυνση των καρδιακών παλμών, συσχετίζονται με την παρατήρηση μοτίβων στα παιδιά με αυτισμό. Τέτοιες αλλαγές θα μπορούσαν να υποδείξουν εάν τα παιδιά με αυτισμό έχουν μια βαθύτερη αιτία που οδηγεί στην αποστροφή του βλέμματός τους από κάποιο πρόσωπο.

Πηγή

spectrumnews.org – Sensory aspects of speech linked to language issues in autism

Μοιραστείτε το άρθρο

The following two tabs change content below.
Γιώτα Ζώτου

Γιώτα Ζώτου

Είμαι απόφοιτος του Τμήματος Εφαρμοσμένων Μαθηματικών του Πανεπιστημίου Κρήτης και κάθε προσπάθεια για περαιτέρω βελτίωση, που έχει σαν στόχο την διευκόλυνση της καθημερινότητας του ανθρώπου άπτεται των ενδιαφερόντων μου. Μέσα από αυτό το site λοιπόν θα μοιραζόμαστε ερευνητικά δεδομένα και εξελίξεις που αφορούν στις επιστήμες και την τεχνολογία, τα οποία έμμεσα ή άμεσα μας αφορούν και αξίζει να γνωρίζουμε.

Αφήστε ένα σχόλιο

Επιλογές της ομάδας
Oumuamua
σκίτσο του Άλμπερτ Αϊνστάιν
Τι θα γινόταν αν ο αυτισμός ήταν ... υπερδύναμη;
Η Σοφία, το πρώτο ρομπότ πολίτης στον κόσμο, δήλωσε ότι θα ήθελε να αποκτήσει οικογένεια
Πώς δημιουργήθηκαν τα μαθηματικά σύμβολα;
NASA: το πείραμα των πανομοιότυπων διδύμων