Αναμείνατε ολίγον τι
S.E.O.

Τα 4+ πιο συνηθισμένα προβλήματα διπλότυπου περιεχομένου στο WordPress

GeekD banner SEO

Το WordPress έχει βοηθήσει αρκετό κόσμο και έχει κάνει την ζωή του πιο εύκολη. Από μικρές επιχειρήσεις και απλούς bloggers, μέχρι μεγάλους ιστότοπους ειδήσεων και νέων.

Σε πολλά από αυτά μπορούμε να δούμε τις βέλτιστες πρακτικές να εφαρμόζονται κατά γράμμα, αφού υπάρχει ένα πλήθος από plugins στις φαρέτρες μας που αυτοματοποιούν τις περισσότερες διαδικασίες.

Η πλατφόρμα παρέχει μία τεράστια ευκολία στην δημοσίευση περιεχομένου, αλλά υπάρχει κάτι που χρειάζεται προσοχή: το διπλότυπο περιεχόμενο (Duplicate content)

Τα πολλά αντίγραφα του ίδιου περιεχομένου είναι και ένας από τους πιο συνηθισμένους λόγους που μία ιστοσελίδα σε WordPress χάνει -ή δεν αποκτά ποτέ- την θέση της στις κατατάξεις (rankings) των μηχανών αναζήτησης.

Αυτό που γνωρίζει ο κόσμος του SEO σαν διπλότυπο περιεχόμενο είναι η ακριβής αντιγραφή του περιεχομένου μίας σελίδας ή/και του κώδικα της, ή η πρόσβαση στο ίδιο περιεχόμενο από δύο διαφορετικά URLs.

Εδώ θα μιλήσουμε για πράγματα που είναι αρκετά κοντά σε αυτή την διατύπωση, και τι μπορούμε να κάνουμε για να το αντιμετωπίσουμε.

1. Θέματα που γίνονται ανταγωνιστικά μεταξύ τους

Ένα από τα κυριότερα προβλήματα που δημιουργούνται (ίσως και όχι μόνο στον κόσμο του WordPress), είναι η απώλεια πρωτότυπου περιεχομένου. Κατά κύριο λόγο γιατί ο ίδιος ο συγγραφέας δεν έδωσε την προσοχή που θα έπρεπε.

Ένα κλασικό παράδειγμα είναι τα blogs με συνταγές. Προφανώς και αρκετά πράγματα θα είναι ίδια, όπως η λίστα των υλικών, όμως υπάρχουν άλλα πράγματα που μπορούν να δείξουν την διαφοροποίηση της συνταγής από τις άλλες. Χρειάζεται όμως να προσπαθήσει κανείς λίγο παραπάνω για αναδείξει αυτά τα στοιχεία.

Αν για παράδειγμα έχει κανείς 10 διαφορετικές συνταγές για κουλουράκια, είναι πολύ πιθανό οι περισσότερες συνταγές να έχουν παρόμοια υλικά, ή παρόμοιο τρόπο παρασκευής, όπου κάτι τέτοιο θα οδηγούσε να χαρακτηριστούν ως σελίδες με παρόμοιο περιεχόμενο και στο να ανταγωνίζονται η μία την άλλη στην λίστα των αποτελεσμάτων.

Αυτό που πρέπει να προσέξει κανείς, είναι ότι η κάθε συνταγή έχει τα δικά της μοναδικά χαρακτηριστικά και καταλήγει σε ένα μοναδικό αποτέλεσμα. Σε αυτά θα πρέπει να στηριχθεί κανείς και να τα επισημάνει, για να αποφύγει να ανταγωνίζεται τον εαυτό του.

Στην παραπάνω περίπτωση, θα μπορούσε κανείς να γίνει πιο συγκεκριμένος και να προσθέσει στοιχεία που καταδεικνύουν την μοναδικότητα τους: “με πορτοκάλι”, “με λεμόνι”, “πασχαλινά”, “αφράτα”, “κανέλας”. Σε μία τέτοια περίπτωση, θα μπορούσε επίσης κανείς να δημιουργήσει και μία κατηγορία και υποκατηγορίες που θα δώσουν μία οργάνωση στις συνταγές.

Δεν τελειώνει το πράγμα όμως εδώ. Θα πρέπει να τονισθεί μέσα στο άρθρο, πιο είναι το τελικό προϊόν, ποια είναι η ιδιαιτερότητα του και η μοναδικότητα του.

Ένα αντίστοιχο παράδειγμα είναι οι λίστες πραγμάτων-θεμάτων, “20 δώρα για την γιορτή της μητέρας”, “6 plugins του WordPress που βελτιώνουν την ταχύτητα του”, “10 πόλεις του κόσμου που ζουν στο μέλλον”.

Τέτοιες λίστες ανανεώνονται σχεδόν κάθε χρόνο ή σε τακτά χρονικά διαστήματα, και δεν έχουν αρκετά πρωτότυπο περιεχόμενο. Οπότε αν έχουμε πολλαπλά παρόμοια posts, τότε αυτά θα αρχίσουν να ανταγωνίζονται μεταξύ τους.

Αν προσθέσει κανείς στον τίτλο την ημερομηνία, π.χ. 2017, τότε χρονολογεί την δημοσίευση και οι χρήστες θα προσπεράσουν το σχετικό αποτέλεσμα στην λίστα αποτελεσμάτων της μηχανής αναζήτησης, αφού δεν θα φαίνεται σχετικό για αυτή την χρονιά.

2. Tags

Τα Tags είναι ένα μεγάλος πονοκέφαλος για τις WordPress ιστοσελίδες. Όταν προσθέτει κανείς κάποιο tag  σε ένα άρθρο, τότε δημιουργείται μία μοναδική σελίδα που είναι γεμάτη με όλα τα άρθρα που θεωρεί ο συγγραφέας ότι είναι σχετικά μεταξύ τους.

Η σελίδα αυτή περιέχει κατά κύριο λόγο αποσπάσματα των κειμένων (feature snippets) και σε κάποιες περιπτώσεις ολόκληρα τα άρθρα. Αν το tag είναι ίδιο με το όνομα κάποιας κατηγορίας ή με την κεντρική σελίδα (αν αυτή δεν έχει την μορφή ενός blog), τότε δημιουργήθηκε ένας εσωτερικός ανταγωνιστής αυτής της σελίδας.

Πολλές φορές τα tags είναι παρόμοιες εκδοχές του ίδιου πράγματος, και έτσι δημιουργούνται πολλές σελίδες με παρόμοιο περιεχόμενο που ανταγωνίζονται μεταξύ τους. Σε μία τέτοια περίπτωση, καμία από αυτές τις σελίδες δεν θα αποκτήσει καλή κατάταξη και υπάρχει πιθανότητα να μειώσει της αξία της ιστοσελίδας (website value).

Υπάρχει όμως λύση. Μπορεί κανείς να ξεφορτωθεί αυτές τις σελίδες προσθέτοντας το meta tag robots noindex dofollow, που θα πει στις μηχανές αναζήτησης ότι αυτές οι σελίδες δεν έχουν σημαντικό περιεχόμενο, όμως να συνεχίσουν την ευρετηρίαση του ιστοτόπου.

Επίσης θα μπορούσε κανείς να χρησιμοποιήσει κάποιο SEO plugin, που δίνει την επιλογή να απενεργοποιηθεί η ευρετηρίαση αυτών των σελίδων.

Βέβαια το πιο σημαντικό είναι να είναι κανείς προσεκτικός με την χρήση των tags, και την δημιουργία τους.

3. Κατηγορίες

Μία κατηγορία έχει παρόμοια μορφή με αυτή των tags, εμφανίζει συγκεντρωτικά τα αποσπάσματα των άρθρων. Περιέχουν πολλές φορές Η1 tags στον τίτλο των άρθρων, αλλά δεν απαντούν ακριβώς σε αυτό που αναφέρει ο τίτλος, ούτε προσφέρουν την πλήρη απάντηση. Θα μπορούσε να πει κανείς ότι δεν είναι και ότι καλύτερο για να παρουσιαστεί στον χρήστη όταν αναζητά κάτι.

Δεν είναι απαραίτητα κακό να μπορεί να ευρετηριαστεί μία τέτοια σελίδα, αφού οι πληροφορίες που περιέχει, μπορεί να είναι αρκετά χρήσιμες και ενδιαφέρουσες για τον χρήστη.

Θα πρέπει όμως να είναι κανείς προσεκτικός να μην γίνει ανταγωνιστική η σελίδα αυτή με τις υπόλοιπες σελίδες του site.

4. Τα URLs του μηχανισμού αναζητήσεων

Δεν είναι συνηθισμένο να βλέπουμε κάτι τέτοιο, αλλά οι αναζητήσεις που γίνονται μέσω του μηχανισμού που υπάρχει μέσα στο WordPress δημιουργεί κάποια URLs.

Αν κάποιος έχει δημιουργήσει κάποιο εξωτερικό σύνδεσμο σε κάποιο από αυτά τα URLs, ή κάποια μηχανή αναζήτησης μπορεί να τις ανιχνεύσει, τότε θα μπορεί να τις ευρετηριάσει.

Αν και θα μπορούσε κανείς να λειτουργήσει όπως κάναμε και στις σελίδες των tags, είναι πιθανό να μην μας καλύπτει αυτός ο τρόπος.

Ένας τρόπος αντιμετώπισης, είναι να ασχοληθεί κανείς με τον unique identifier “?” που έχουν τα URLs του search box. Προσθέτοντας στο robots.txt ένα disallow για αυτή την παράμετρο, να αποφύγουμε την ευρετηρίαση αυτών των σελίδων. Αρκεί βέβαια να γίνει σωστά.

Από την άλλη, ένα SEO plugin μπορεί να βοηθήσει και να δώσει μία διαφορετική λύση σε αυτό το πρόβλημα.

5. RSS feeds και άλλα

Πρόβλημα με την δημιουργία διπλότυπου περιεχομένου μπορεί να δημιουργήσει και ο μηχανισμός που κατασκευάζει αυτόματα τα RSS feeds. Σε αυτές τις σελίδες παρουσιάζονται οι τίτλοι των άρθρων και κάποια περιγραφή του περιεχομένου. Συνήθως δεν δημιουργούν πρόβλημα, και δεν πρέπει να ανησυχήσει κανείς.

Το WordPress δίνει και την δυνατότητα να περιηγηθεί κανείς και στα άρθρα που έχει γράψει ένας από τους συγγραφείς της σελίδας ή σε άλλου τύπου Archives. Τέτοιες λειτουργίες είναι αρκετά χρήσιμες προς τους χρήστες, αλλά για μία μηχανή αναζήτησης είναι μία ακόμα σελίδα που θα πρέπει να καταχωρηθεί. Δεν αποτελεί λόγο ανησυχίας, αλλά αν δημιουργεί πρόβλημα θα πρέπει να αντιμετωπιστεί.

Επίσης πολλά άλλα συστήματα που αυτοματοποιούν διάφορες διεργασίες, μπορεί να δημιουργήσουν προβλήματα.

Για παράδειγμα, υπάρχουν περιπτώσεις που χρησιμοποιείται η μεταφορά ενός άρθρου σε pdf για να είναι πιο φιλικό προς εκτύπωση. Αυτά τα pdfs μπορεί να είναι και ευρετηριάσιμα, οπότε να έχουν και κακό αντίκτυπο, αφού θα δημιουργούν διπλότυπο περιεχόμενο.

Εδώ μπορεί να κάνει λόγο κανείς και για το μεγάλο πρόβλημα των redirects. Μιλάμε για κάτι που είναι πιο γενικό, και δεν αφορά μόνο το WordPress, αλλά είναι αρκετά σημαντικό. Θα πρέπει να οριστεί-αποφασιστεί ποια εκδοχή της ιστοσελίδας θα χρησιμοποιηθεί (www or non-www) και αν χρησιμοποιείται πιστοποιητικό ασφαλείας, να γίνει η σωστή μεταφορά των συνδέσμων στις https εκδόσεις τους.

Τέλος, αν έχετε κάποιους ανεπιθύμητους που αντιγράφουν το περιεχόμενό σας -αν και κάτι τέτοιο σπάνια αποτελεί πρόβλημα, οι μηχανές αναζήτησης έχουν αρτιότατους μηχανισμούς για την αντιμετώπιση τέτοιων καταστάσεων- μπορείτε να προσθέσετε στον κώδικα σας ένα rel=canonical tag  προς την σελίδα σας, που θα εξαλείψει τις περισσότερες από αυτές τις προσπάθειες.

Μοιραστείτε το άρθρο

The following two tabs change content below.
agathan

agathan

Αποφοίτησα απο το τμήμα Εφαρμοσμένων Μαθηματικών του Πανεπιστημίου Κρήτης. Κάτα την διάρκεια εργάστηκα στην τεχνική υποστήριξη του τμήματος. Ακολούθησε το μεταπτυχιακό μου, Msc In Applied Mathematics at University Of Delaware. Ύστερα δούλεψα για μερικά χρόνια σαν web developer (CMS and what not) και SEO/Adwords engineer.
Και τώρα είμαστε στο GeekD, μια λέξη που περιγράφει όλα τα παραπάνω.

"All we have to decide is what to do with the time that is given us."
-Gandalf The Grey, JRR Tolkien

Αφήστε ένα σχόλιο

Επιλογές της ομάδας
Oumuamua
σκίτσο του Άλμπερτ Αϊνστάιν
Τι θα γινόταν αν ο αυτισμός ήταν ... υπερδύναμη;
Η Σοφία, το πρώτο ρομπότ πολίτης στον κόσμο, δήλωσε ότι θα ήθελε να αποκτήσει οικογένεια
Πώς δημιουργήθηκαν τα μαθηματικά σύμβολα;
NASA: το πείραμα των πανομοιότυπων διδύμων