Αναμείνατε ολίγον τι
S.E.O.

Τα HTTP status codes και τι σημαίνουν για το SEO

Τα HTTP status codes και τι σημαίνουν για το SEO

Όλοι μας έχουμε συναντήσει, ή ακόμα χειρότερα έπρεπε να αντιμετωπίσουμε, ένα HTTP status code.

Από το πολύ γνωστό 404, και το 500, στα 301, και 200 που δεν συναντά ένας απλός χρήστης. Σε κάθε περίπτωση όμως, είναι πολύ σημαντικά για το SEO. Και όχι μόνο από την μεριά της διαχείρισης του website, αλλά και γιατί από αυτά κρίνουν την κατάσταση – υγεία του site τα search engine spiders.

Ας μιλήσουμε πρώτα για το τι αντιπροσωπεύουν. Όλοι αυτοί οι κωδικοί δείχνουν τι συμβαίνει στην επικοινωνία μεταξύ του browser του χρήστη και του server. Κάποιοι από αυτούς εμφανίζονται όταν υπάρχει κάποιο λάθος ή πρόβλημα, ενώ κάποιοι άλλοι απλά σηματοδοτούν την ομαλή επικοινωνία.

Στην συνέχεια θα αναλύσουμε τι σημαίνουν τα περισσότερα από αυτά, και τι κάνουμε από την μεριά του SEO.

Ένα HTTP status code είναι ένα μήνυμα που στέλνει ο server όταν έρθει κάποιο αίτημα από ένα browser, και ενημερώνει για το αν μπορεί να απαντηθεί ή όχι.

Σύμφωνα με τα επίσημα  W3C specs, υπάρχουν πολλά status codes, και αρκετά από αυτά είναι σχεδόν απίθανο να δει κανείς.

υπάρχουν οι εξής λίστες:

Για να καταλάβει κανείς το πως λειτουργούν, πρέπει να γνωρίζει και το πως ένας browser λαμβάνει μία σελίδα.

Όλα ξεκινούν με το να γράψουμε το URL της σελίδας που θέλουμε να επισκεφθούμε ή ακολουθώντας κάποιο αποτέλεσμα από την αναζήτηση μας. Τότε ο browser στέλνει ένα αίτημα στην διεύθυνση IP του site για να του σταλεί η σελίδα -εδώ υπάρχει και μία επικοινωνία με τον DNS, αλλά θα  ξεφύγουμε από το θέμα μας.

Ο server απαντά με ένα status code που έχει ενσωματωθεί στο HTTP header, που είναι η απάντηση προς τον browser για το τι συνέβη με το αίτημα του.

Όταν όλα πάνε καλά, όπως τώρα που έχετε μπροστά σας αυτή την σελίδα και την διαβάζετε, τότε ο browser λαμβάνει ένα HTTP 200 header code, μαζί με όλη την υπόλοιπη σελίδα.

Όμως στην περίπτωση που κάτι, ή πολλά, δεν πάει καλά με το περιεχόμενο που ζητήθηκε ή τον server, θα πρέπει να ενημερωθεί αντίστοιχα ο browser και κατ’ επέκταση ο χρήστης. Για παράδειγμα, αναφέραμε στην αρχή κάποια codes, το 404 “Page not found”, που σημαίνει ότι δεν μπορεί να βρεθεί κάποια σελίδα, ή αν υπάρχει κάποιου τύπου τεχνικό πρόβλημα θα επιστρέψει το 500 “Internal Server Error”.

Αυτά και πολλά ακόμα, είναι ένα καλό κριτήριο για την υγεία του ιστοτόπου. Αν ένας ιστότοπος συχνά στέλνει HTTP header codes που δείχνουν κάποιο πρόβλημα όταν μία μηχανή αναζήτησης προσπαθεί να προσπελάσει τα περιεχόμενα του, είναι επόμενο να δημιουργήσει πρόβλημα στα rankings του website.

Υπάρχουν 5 κύριες κατηγορίες των status codes, που καθορίζουν ποιο είναι το αποτέλεσμα της επικοινωνίας, Αυτές είναι (και απλοί τρόποι για να τα θυμάστε):

  • 100+ – Ο server δουλεύει πάνω στο αίτημα. (Εφτασέεε)
  • 200+ – Έχει έρθει κάποια απάντηση χωρίς κάποιο πρόβλημα. (Ορίστε!)
  • 300+ – Έχετε μεταφερθεί κάπου αλλού (πήγαινε αλλού)
  • 400+ – Δεν καταφέραμε να βρούμε την σελίδα (κάτι πήγε στραβά και δεν ξέρουμε τι)
  • 500+ – Σφάλμα από την μεριά του server (κάτι πήγε στραβά και φταίμε “εμείς”)

Ανάμεσα σε αυτά υπάρχουν και κάποια που δεν θα συναντήσει ποτέ κανείς, όπως το 418 “I’m a teapot”. Πολύ απλά γιατί θα εμφανιστεί αν κάνετε το λάθος να πάτε να φτιάξετε καφέ στην τσαγιέρα, όπως λέει και στην περιγραφή, 418: I’m a teapot.

418: I am a teapot

Μπορεί κανείς να ψάξει τι συμβαίνει με όλα αυτά και πότε, και αν, εμφανίζονται. Εδώ θα δούμε ποια είναι τα πιο σημαντικά και ποια πρέπει να προσέξει κανείς όταν κάνει έναν SEO έλεγχο.

200: OK / Success

Αυτό σημαίνει ότι όλα πάνε καλά. Ο χρήστης ζήτησε να δει κάποια σελίδα και ο server απάντησε χωρίς κανένα εμπόδιο ή πρόβλημα. Όλα τα μηνύματα του τύπου 200+ σημαίνουν ότι κάτι πήγε καλά.

301: Moved Permanently

Το 301 χρησιμοποιείται όταν για κάποιο λόγο ένα URL μεταφέρεται μόνιμα κάπου αλλού. Συχνά το χρειαζόμαστε όταν πρέπει να μεταφέρουμε ένα παλιό URL σε ένα καινούριο -π.χ. Όταν ανανεώσουμε το site και αλλάξουμε αρκετά πράγματα. Αν δεν το κάνουμε αυτό, οι χρήστες θα καταλήξουν να βρουν μπροστά τους ένα σφάλμα 404 όταν προσπαθήσουν να πάνε σε αυτή τη σελίδα. Κάτι που θα διώξει αρκετό κόσμο από το site σας.

302: Found

Το 302 έχει αρκετές έννοιες σαν μήνυμα. Σημαίνει ότι το URL βρέθηκε αλλά είναι σε κάποια άλλη τοποθεσία. Δεν μας εξηγεί όμως αν είναι κάποια μόνιμη αλλαγή, ή προσωρινή. Κατά κύριο λόγο το χρησιμοποιούμε για μια προσωρινή μετατόπιση του URL σε κάποια άλλη τοποθεσία, ενώ είμαστε σίγουροι ότι το URL θα το ξαναχρησιμοποιήσουμε. Με αυτό τον τρόπο δεν χάνει το URL την αξία του από τις μηχανές αναζήτησης, αφού τις ενημερώνουμε ότι θα παραμείνει. Στην μόνιμη μεταφορά, μετατοπίζεται και η αξία του URL στο νέο URL.

Γι’ αυτό πρέπει να το αποφεύγουμε όταν κάνουμε μεγάλες αλλαγές.

307: Temporary Redirect

Το 307 αντικαθιστά το 302 στο HTTP 1.1 και μπορεί να το δει κανείς σαν το πραγματικό redirect. Είναι παρόμοιο με το 302, αλλά δίνει σαφέστερο μήνυμα για το τι συμβαίνει. Ενημερώνει ότι έχει γίνει μια προσωρινή μεταφορά σε νέα τοποθεσία. Ο χρήστης θα πρέπει να κρατήσει το αρχικό URL για τις επόμενες επισκέψεις του.

403: Forbidden

Όταν ο χρήστης δεν έχει τα απαιτούμενα δικαιώματα ή δεν έχει δώσει τα απαραίτητα username & password, τότε δεν μπορεί να έχει πρόσβαση στα δεδομένα και λαμβάνει το 403 σφάλμα.

404: Not Found

Και φτάσαμε σε ένα από τα πιο συνηθισμένα σφάλματα. Μπορούμε να πούμε ότι είναι και από τα πιο σημαντικά. Όταν ο χρήστης λαμβάνει ένα σφάλμα 404, τότε καταλαβαίνει ότι το περιεχόμενο που ζητά δεν είναι σε εκείνη την θέση ή πολύ πιθανό να διαγράφηκε.

Κάτι τέτοιο δεν έχει καλό αντίκτυπο στους απλούς χρήστες, γι’ αυτό είναι καλό να διορθωθεί(ούν) όσο το δυνατόν γίνεται πιο γρήγορα. Μπορεί κανείς να κάνει redirect από εκείνη την σελίδα σε κάποια άλλη ή σε κάποιο άρθρο με σχετικό περιεχόμενο.

Μπορεί κανείς να παρακολουθήσει αυτά τα σφάλματα στην σελίδα Crawl errors του Google Search Console και να αντιμετωπίσει έτσι όσα περισσότερα γίνεται.

Πολλά τέτοια σφάλματα δείχνει στη Google ότι ο ιστότοπος δεν ελέγχεται ή συντηρείται – ή δεν γίνεται καλή δουλειά στα παραπάνω. Κάτι που θα επηρεάσει άμεσα τα rankings του ιστοτόπου γενικότερα.

Αν μία σελίδα δεν υπάρχει πλέον είναι καλύτερα να δίνεται το παρακάτω code.

Υπάρχει βέβαια και η περίπτωση που θα πρέπει να εμφανιστεί μια 404 σελίδα. Το καλύτερο που μπορείτε να κάνετε είναι να προσαρμόσετε αυτή την σελίδα ώστε να παροτρύνει τους χρήστες να επισκεφθούν κάτι διαφορετικό μέσα στον ιστότοπο σας.

410: Gone

Το 410 code είναι ίδιο με το 404 αφού ενημερώνει ότι δεν μπορεί να βρεθεί το περιεχόμενο. Η διαφορά είναι όμως ότι με το 410 λέμε στις μηχανές αναζήτησης ότι έχουμε διαγράψει το περιεχόμενο που ζητήθηκε.

Κατά μία έννοια, ενημερώνεις τις μηχανές αναζήτησης να αφαιρέσουν το συγκεκριμένο URL από τις καταχωρήσεις τους.

Πριν όμως βιαστείτε αν πρέπει να αλλάξετε για κάποια σελίδα το μήνυμα σε 410, αναρωτηθείτε αν υπάρχει κάτι ανάλογο, στο οποίο μπορείτε να κάνετε redirect.

500: Internal Server Error

Ένα μήνυμα που είναι πολύ γενικό. Ενημερώνει ότι κάτι δεν πήγε καλά και παρουσιάστηκε κάποιο απρόσμενο σφάλμα στον server, κάτι που τον εμπόδισε από το να εκπληρώσει το αίτημα που του δόθηκε. Σε όλο αυτό όμως δεν αναφέρεται το τι προκάλεσε.

Οπότε η πηγή του “κακού” μπορεί να είναι οτιδήποτε, από τον πάροχο του ιστοτόπου, μέχρι κάποιο server-side script που δεν δούλεψε σωστά.

Μία πρώτη κίνηση, αν δεν έχετε ιδέα για το τι συμβαίνει, είναι να ελέγξετε τα server logs.

503: Service Unavailable

Αυτό το σφάλμα φτάνει στον χρήστη όταν υπάρχει κάποια υπερφόρτωση στον server. Συνήθως σημαίνει ότι υπάρχει κάποιο προσωρινό downtime. Από την μία μπορείτε να το χρησιμοποιήσετε όταν θέλετε να κάνετε κάποια συντήρηση στον ιστότοπο, από την άλλη αν δεν ευθύνεστε εσείς, θα πρέπει να επικοινωνήσετε με τον πάροχο σας.

Αυτά είναι τα HTTP status codes που συναντά κανείς σε καθημερινή βάση. Μπορούμε να ελέγξουμε τι συμβαίνει με την ιστοσελίδα μας, αν επισκεφθούμε το Google Search Console που καταχωρεί όποιο σφάλμα αντιμετωπίσει στην σελίδα crawl errors.

Για όσους έχουν Linux μπορούν να ελέγξουν μία ιστοσελίδα με την βοήθεια του curl (μπορεί να εγκατασταθεί και σε Windows):

Πηγές

Μοιραστείτε το άρθρο

The following two tabs change content below.
agathan

agathan

Αποφοίτησα απο το τμήμα Εφαρμοσμένων Μαθηματικών του Πανεπιστημίου Κρήτης. Κάτα την διάρκεια εργάστηκα στην τεχνική υποστήριξη του τμήματος. Ακολούθησε το μεταπτυχιακό μου, Msc In Applied Mathematics at University Of Delaware. Ύστερα δούλεψα για μερικά χρόνια σαν web developer (CMS and what not) και SEO/Adwords engineer.
Και τώρα είμαστε στο GeekD, μια λέξη που περιγράφει όλα τα παραπάνω.

"All we have to decide is what to do with the time that is given us."
-Gandalf The Grey, JRR Tolkien

Αφήστε ένα σχόλιο

Επιλογές της ομάδας
Νέα εντυπωσιακά ευρήματα από το ναυάγιο των Αντικυθήρων
Μελέτη σε αρχαίο κείμενο αποκαλύπτει νέα στοιχεία για την προέλευση του μηδενός
Τα 10++ καλύτερα plugins αναζήτησης του Wordpress για το 2017
Ο «ανθρώπινος υπολογιστής» Katherine Johnson, τιμάται από τη NASA για το σπουδαίο έργο της στις διαστημικές αποστολές
Έξι επιστήμονες της NASA πέρασαν έναν χρόνο «αρειανής ζωής» στη Γη
tablet - smartphone
Flash player and Html 5 logos
cassini grand finale video still Science Breakthrough
Catan in Virtual Reaiity
Close

Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Περισσότερες πληροφορίες.

Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα έχουν οριστεί σε "αποδοχή cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Κλείσιμο" παρακάτω τότε συναινείτε σε αυτό.

Κλείσιμο