Αναμείνατε ολίγον τι
S.E.O.

4 μύθοι του SEO που καλά κρατούν

Μύθοι

Ο κόσμος του SEO αλλάζει ραγδαία και με ταχύτατους ρυθμούς. Είναι λογικό να μην μπορούμε να παρακολουθήσουμε όλα όσα συμβαίνουν.

Υπάρχουν διάφορες πηγές που μπορεί κανείς να ακολουθήσει και να ενημερώνεται σχετικά με τα θέματα του SEO.

Το πρόβλημα υπάρχει στην παραπληροφόρηση. Οι συνεχείς αλλαγές, την κάνουν ακατανίκητη και είναι πολύ δύσκολο να την αποφύγουμε, πόσο μάλλον να την διακρίνουμε μεταξύ όλων των άρθρων που αναρτώνται καθημερινά.

Δυστυχώς όμως, πολλοί άνθρωποι διαβάζουν πολλά πράγματα που ανήκουν στην σφαίρα της παραπληροφόρησης και της κακής και λάθος ενημέρωσης, και καταλήγουν να πιστεύουν ότι ισχύουν πράγματα που δεν έχουν καμία υπόσταση και κανένα νόημα.

Όλο αυτό εξηγεί και γιατί υπάρχουν τόσα πολλά άρθρα, σε Αγγλικά και Ελληνικά, με θέμα “μύθοι του SEO”.

Ανάμεσα σε αυτά τα άρθρα όμως, δεν αναφέρονται σχεδόν ποτέ κάποιοι από τους μεγαλύτερους μύθους που οι επαγγελματίες του χώρου αρνούνται πεισματικά να αποχωριστούν.

Εδώ θα δούμε αυτούς τους μύθους που είναι αρκετά δημοφιλείς, αλλά είναι αποδεδειγμένα, και χωρίς καμία αμφιβολία, λανθασμένοι.

Πρώτος Μύθος: Οι μελέτες που ερευνούν ποιες συσχετίσεις υπάρχουν, μας λένε το πως λειτουργεί ο αλγόριθμος

Σε σχεδόν όλα από τα γνωστά SEO Blogs μπορούμε να βρούμε λίστες σχετικά με τους παράγοντες κατάταξης (ranking factors). Είτε είναι το Moz, το SEMrush. το Backlinko, το Searchmetrics, το Search Engine Land, ή το Search Engine Journal.

Είναι καλό να τα παρακολουθούμε όλα αυτά και να γνωρίζουμε τι συμβαίνει από ανθρώπους που είναι ειδικοί στο χώρο, αλλά υπάρχει ένα μεγάλο πρόβλημα – που απ’ όσο γνωρίζω οι παραπάνω το αναφέρουν ρητά.

Η Google δεν έχει γνωστοποιήσει ποια είναι τα ranking factors του αλγορίθμου της.

Μας έχει δώσει κάποια στοιχεία για το τι πρέπει να προσέξουμε ή τι πρέπει να κάνουμε για να έχουμε τα καλύτερα δυνατά αποτελέσματα, αλλά δεν μας έχει δώσει κάποια συγκεκριμένη λίστα.

Αυτές λοιπόν οι λίστες που παρουσιάζουν τα διάφορα sites, αποτελούνται από τους παράγοντες που έχουν βάση στις προτάσεις της Google, και σε παράγοντες που έχουν βρεθεί μετά από κάποια στατιστική μελέτη, ή είναι κάποιες νέες υποθέσεις που έχουν κάνει, ή βασίζονται σε κάποιες προσωπικές εμπειρίες που είχαν με κάποιες συγκεκριμένες περιπτώσεις (case studies).

Για να καταλήξουν σε αυτά τα συμπεράσματα, χρειάστηκε να κάνουν στατιστική μελέτη στα δεδομένα που είναι δημόσια διαθέσιμα, και να κάνουν τις μετρήσεις τους σύμφωνα με αυτά.

Όπως στην παραβολή των τυφλών με τον ελέφαντα, έτσι και όλοι εμείς προσπαθούμε να καταλάβουμε τι συμβαίνει χωρίς να μπορούμε να δούμε την πλήρη εικόνα.

Κατά κύριο λόγο βασιζόμαστε στην συσχέτιση που δημιουργείται μεταξύ των δεδομένων και των παραγόντων που παρακολουθούνται.

Τέτοιες μελέτες είναι αρκετά σημαντικές, διότι μέσα από αυτές μπορούμε να έχουμε μια εικόνα για το πως αξιολογούνται και ποια είναι η βαρύτητα διαφόρων παραγόντων.

Από την άλλη όμως, θα πρέπει να είμαστε αρκετά προσεκτικοί με το τι θεωρούμε σωστό και δεδομένο.

Υπάρχει μία αρκετά γνωστή φράση στους κύκλους των μαθηματικών, όπως και στους κύκλους του SEO: “Correlation does not imply causation”.
Η συσχέτιση δεν αποτελεί τεκμήριο για την αιτιολόγηση.

Μαζί με αυτή τη φράση, έρχεται και το κλασσικό παράδειγμα: τους καλοκαιρινούς μήνες αυξάνεται η κατανάλωση των παγωτών. Επίσης αυξάνονται και οι πνιγμοί στη θάλασσα. Με αυτή  τη συσχέτιση μπορεί κανείς να φτάσει στο συμπέρασμα ότι επειδή οι άνθρωποι τρώνε περισσότερα παγωτά, πνίγονται και στην θάλασσα. Ή ακόμα χειρότερα να καταλήξει ότι επειδή πνίγονται στην θάλασσα, τρώνε και περισσότερα παγωτά.

Το παραπάνω παράδειγμα μπορεί να μας δείξει το πως μπορούμε να φτάσουμε σε λανθασμένα συμπεράσματα μέσω μίας συσχέτισης.

marriage rate vs drowned people
Δείτε και αντίστοιχα παραδείγματα εδώ

Βλέποντας λοιπόν τα αποτελέσματα μίας στατιστικής έρευνας, θα πρέπει να προβληματιστούμε για το αν έχουν ισχύ τα αποτελέσματα της και στην συνέχεια να πειραματιστούμε.

Μπορεί όντως να βελτιώνονται οι κατατάξεις, αλλά να μην υπήρξε ποτέ ως παράγοντας κατάταξης μέσα στον αλγόριθμο της μηχανής αναζήτησης.

Σαν παράδειγμα θα μπορούσε κανείς να φέρει το Domain Authority. Δεν είναι κάποιο ranking factor που έχει χρησιμοποιήσει η Google (σύμφωνα με τα λεγόμενα των ανθρώπων της) αλλά υπάρχει σαν παράγοντας μέσα στο Moz.

Δεύτερος Μύθος: Το Guest Blogging απαγορεύεται από τους όρους της Google

Μέσα στο 2014, ο Matt Cutts (που την περίοδο εκείνη ήταν Google’s Distinguished Engineer) ανέφερε στο blog του:

“if you’re using guest blogging as a way to gain links in 2014, you should probably stop.”

Κάποια στιγμή αργότερα μέσα στο 2014 πρόσθεσε:

“There are still many good reasons to do some guest blogging (exposure, branding, increased reach, community, etc.). Those reasons existed way before Google and they’ll continue into the future. And there are absolutely some fantastic, high-quality guest bloggers out there. I changed the title of this post to make it more clear that I’m talking about guest blogging for search engine optimization (SEO) purposes.”

Και ύστερα δήλωσε:

“Sorry for all the drama I caused with the guest blogging apocalypse. Guest blogging is okay again. My Bad. #SEOchat”

Το 2017 όμως, ο John Mueller  είπε ότι:

“Safe? I wouldn’t guest-post for links. Use your own site to spread the word!”

Γιατί όμως έγινε όλο αυτό;

Γιατί έπρεπε και πρέπει να γίνει κατανοητό ότι το guest blogging για links παραβαίνει τους όρους παροχής υπηρεσιών της Google (terms of service).

Το guest blogging, αυτό καθ’ εαυτό, δεν παραβαίνει κανένα όρο. Η προσπάθεια να χρησιμοποιήσει κανείς τρόπους για να ξεγελάσει τον αλγόριθμο είναι ενάντια στους όρους:

“Any links intended to manipulate PageRank or a site’s ranking in Google search results may be considered part of a link scheme.”

Εξ αρχής, προσπάθησαν να κάνουν κατανοητό το ότι αν προσπαθήσουμε να κάνουμε το οποιοδήποτε “κόλπο” για να κάνουμε την ιστοσελίδα μας να ανεβεί ψηλά, θα υποστούμε τις συνέπειες.

Αυτό μπορεί να το δει κανείς εδώ:

“Avoid tricks intended to improve search engine rankings. A good rule of thumb is whether you’d feel comfortable explaining what you’ve done to a website that competes with you, or to a Google employee. Another useful test is to ask, ‘Does this help my users? Would I do this if search engines didn’t exist?’”

Οπότε θα αρθρογραφούσαμε για άλλες σελίδες (guest blogging) αν δεν υπήρχε η μηχανή αναζήτησης της Google;

Φυσικά! Δεν θα το κάναμε όμως για να εκμεταλλευτούμε τον αλγόριθμο που θα ανέβαζε στα ύψη την σελίδα μας.

Τρίτος Μύθος: Τα σήματα των κοινωνικών δικτύων είναι παράγοντας κατάταξης

Ένα μεγάλο και πολυσυζητημένο θέμα είναι τα social signals. Πολλοί έχουν σαν δεδομένο ότι είναι ranking factor, άλλοι απορούν για το αν είναι ή όχι και ρωτούν συνέχεια σχετικά με αυτό.

Ο Cutts είπε στο παρακάτω βίντεο:

“Facebook and Twitter pages are treated like any other pages in our web index, and so if something occurs on Twitter or occurs on Facebook and we’re able to crawl it, then we can return that in our search results. But as far as doing special specific work to sort of say ‘Oh you have this many followers on Twitter or this many likes on Facebook,’ to the best of my knowledge we don’t currently have any signals like that.”

Ανέφερε ότι οι σελίδες του Facebook και του Twitter δεν έχουν κάποια ειδική μεταχείριση, ούτε ο ίδιος γνωρίζει να υπάρχουν τέτοια signals.

Ύστερα κάνει λόγο για το ότι κάποια χρονική περίοδο (ενός μήνα) ήταν αποκλεισμένοι από τις σελίδες των social media. Οπότε το να αναπτύξουν ειδικούς αλγορίθμους για να συλλέγουν δεδομένα από τα κοινωνικά μέσα δικτύωσης, θα δημιουργούσε μία εξάρτηση σε αυτά που θα ήθελαν να την αποφύγουν.

Για το ίδιο θέμα μίλησε και ο John Mueller:

“Do social media signals have an impact on organic rankings in Google? Not directly. No. So it’s not that there’s any kind of a ranking effect there. To a large part social networks also have a nofollow on the links that they provide when they post this content, so it’s not the case that would give you any kind of a ranking boost there. What you do sometimes see however is that the social posts show up in the search results.”

Όπως είπε, δεν υπάρχει άμεση σχέση μεταξύ των κοινωνικών δικτύων και των αποτελεσμάτων της Google.

Το συμβάν που αναζωπύρωσε την συγκεκριμένη θεωρία ήταν το RankBrain. Υπήρχαν οι διάφορες υποθέσεις, που έλεγαν ότι πλέον τα social signals έγιναν μέρος των ranking factors, χάρη στο RankBrain.

Ο Gary Illyes αρνήθηκε κατηγορηματικά την οποιαδήποτε σχέση των social signals με το RankBrain, όταν ρωτήθηκε.

Γιατί όμως έγινε τόσο διάσημος αυτός ο μύθος;

Εδώ κάπου θα ξαναμιλήσουμε για πράγματα που αναφέραμε στον πρώτο μύθο.

Υπήρχαν διάφορες υποθέσεις ότι τα “likes” του Facebook έχουν αρκετά μεγάλη δύναμη και θα αντικαταστήσουν τα links.

Σε μία σχετική έρευνα που έκανε το Moz, ανακάλυψε ότι εκτός από το “Page Authority”, τα +1 του Google+ είχαν αρκετά μεγάλη συσχέτιση με τις κατατάξεις των αποτελεσμάτων αναζήτησης. Ειδικότερα, στην αυτή την μελέτη του 2013, το πιο πάνω είχε μεγαλύτερη συσχέτιση από οποιονδήποτε άλλο παράγοντα.

Όπως όμως εξηγήσαμε και πιο πάνω, τα αποτελέσματα αυτών των μελετών συνήθως απέχουν αρκετά από την αλήθεια.

Ο Cutts απάντησε σχετικά με αυτό με την παρακάτω εικόνα του xkcd:

“Απλά προσπαθώ να αποφασίσω ποιος είναι ο πιο ευγενικός τρόπος για να απομυθοποιήσω την ιδέα ότι τα περισσότερα +1 στο Google+ οδηγούν σε υψηλότερα Google web rankings. Ας ξεκινήσουμε με το ότι η συσχέτιση δεν είναι το ίδιο με την αιτιολόγηση http://xkcd.com/552/

Αν δημιουργήσεις συναρπαστικό περιεχόμενο, οι άνθρωποι θα δημιουργήσουν συνδέσμους προς αυτό, θα πατήσουν like ή θα κάνουν κοινοποίηση στο Facebook, θα πατήσουν +1, κ.ά.. Αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι η Google χρησιμοποιεί αυτά τα σήματα για τον προσδιορισμό των κατατάξεων.

Αντί να κυνηγάτε τα +1 για το περιεχόμενο σας, ο χρόνος σας θα αξιοποιηθεί πολύ καλύτερα αν τον αφιερώσετε στην δημιουργία περιεχομένου.”

“Just trying to decide the politest way to debunk the idea that more Google +1s lead to higher Google web rankings. Let’s start with correlation != causation: http://xkcd.com/552/

If you make compelling content, people will link to it, like it, share it on Facebook, +1 it, etc. But that doesn’t mean that Google is using those signals in our ranking.

Rather than chasing +1s of content, your time is much better spent making great content.”

Μία άλλη υπόθεση που έχει γίνει σχετικά με αυτό τον μύθο, είναι ότι η Google δημιούργησε και εκπαίδευσε αλγορίθμους τεχνητής νοημοσύνης (machine learning) στο πως λειτουργούν τα +1, και ίσως και πιθανότατα και σε διάφορα στοιχεία από άλλα κοινωνικά δίκτυα (like, share, κ.ά.).

Αυτό θα επιτρέψει στην Google να προβλέψει ποια είδη περιεχομένου είναι πιθανότερο να τα μοιραστούν οι χρήστες στα κοινωνικά δίκτυα, χωρίς να χρησιμοποιεί τις αντίστοιχες μετρικές του κάθε κοινωνικού δικτύου.

Παρά τον μύθο σχετικά με τα social media, δεν θα έπρεπε κανείς να σταματήσει να επενδύει σε αυτά λόγω των υποθέσεων που γίνονται.

Αυτό που γνωρίζουμε σίγουρα είναι ότι τα κοινωνικά δίκτυα έχουν έμμεσα οφέλη προς μία ιστοσελίδα.

Το πιο σημαντικό είναι ότι δημιουργούμε μία στενή σχέση με κοινό μας, κάτι που μπορεί να ενισχύσει τις SEO προσπάθειες μας με διάφορους τρόπους.

Τέταρτος Μύθος: Οι σύνδεσμοι είναι ο πιο σημαντικός παράγοντας κατάταξης

Διαβάζοντας μόνο την παραπάνω φράση, υπάρχει ένα σημείο που πρέπει να προσέξουμε πάρα πολύ: δεν υπάρχει κάποιος παράγοντας που είναι πιο σημαντικός.

Ο Mueller είπε σχετικά:

“Χρησιμοποιούμε τόσους πολλούς παράγοντες για την κατάταξη, που πραγματικά εξαρτάται από πάρα πολλά πράγματα. Κατά την γνώμη μου δεν υπάρχει λίστα “top 3”. Χρησιμοποιούμε τους συνδέσμους, αλλά και πάρα πολλά ακόμα.”

Και εδώ ο Illyes μας λέει  ότι όλα εξαρτώνται από την επερώτηση:

“I didn’t give a top 3. I actually said that it very much depends on the query and the results which signals count more.”

Σε όλα αυτά ο Mueller πρόσθεσε:

  “The algorithms try to show relevant & awesome results to users’ queries. Everything else varies. [Optimizing] for factors is short-term thinking.”

“Οι αλγόριθμοι προσπαθούν να παρουσιάσουν σχετικά & εκπληκτικά αποτελέσματα στα ερωτήματα των χρηστών. Όλα τα άλλα ποικίλλουν. [Βελτιστοποίηση] για τους παράγοντες είναι η βραχυπρόθεσμη σκέψη.”

Ο Illyes δήλωσε επίσης ότι για μερικά αποτελέσματα οι σύνδεσμοι δεν αποτελούν παράγοντα:

“I also said at Brighton there are tons of top results that don’t have links at all. billions of queries a day, lots of long tail w/o links”

Ας το δούμε από μία διαφορετική οπτική.

Έστω ότι μία ιστοσελίδα δεν έχει κανένα σύνδεσμο από κάποιο άλλο domain.

Κάποιος χρήστης όμως κάνει μία αναζήτηση και το title tag της ιστοσελίδας αυτής περιέχει ακριβώς την φράση που αναζήτησε ο χρήστης.

Όπως είναι φανερό, σε μία τέτοια περίπτωση, το title tag είναι πολύ πιο σημαντικό σαν παράγοντας.

Ή αν κανείς αναλογιστεί το τι συνέβη όταν κυκλοφόρησε το Panda update, για κάποιες ιστοσελίδες ήταν ο σημαντικότερος παράγοντας το περιεχόμενο.

Επίσης, η φράση αυτή είναι αρκετά ασαφής. Όταν μιλά κανείς για συνδέσμους, χρειάζεται να αναφερθεί για το anchor text, την ποιότητα των συνδέσμων, το πλήθος των συνδέσμων.

Τέτοιοι μύθοι έχουν οδηγήσει, και δυστυχώς συνεχίζουν να οδηγούν, αρκετούς σε λάθος κινήσεις. Κάποιοι ασχολούνται μόνο με αυτό και ξεχνούν να ασχοληθούν με το οτιδήποτε άλλο σχετικά με το SEO, άλλοι υποβίβασαν την αξία του περιεχομένου, άλλοι καταλήγουν στα γνωστά “link schemes” προσπαθώντας να επωφεληθούν από τις γρηγορότερες μεθόδους.

Για να αποσαφηνίσουμε την θέση μας: το link building είναι σημαντικό και έχει μεγάλη αξία. Θα πρέπει όμως να γίνεται σε συνεργασία με άλλες ενέργειες για την βελτιστοποίηση και την προώθηση της σελίδας.

Πηγές

Εικόνα: Logan Smith

Μοιραστείτε το άρθρο

The following two tabs change content below.
agathan

agathan

Αποφοίτησα απο το τμήμα Εφαρμοσμένων Μαθηματικών του Πανεπιστημίου Κρήτης. Κάτα την διάρκεια εργάστηκα στην τεχνική υποστήριξη του τμήματος. Ακολούθησε το μεταπτυχιακό μου, Msc In Applied Mathematics at University Of Delaware. Ύστερα δούλεψα για μερικά χρόνια σαν web developer (CMS and what not) και SEO/Google Ads engineer.
Και τώρα είμαστε στο GeekD, μια λέξη που περιγράφει όλα τα παραπάνω.

"All we have to decide is what to do with the time that is given us."
-Gandalf The Grey, JRR Tolkien

Αφήστε ένα σχόλιο

Επιλογές της ομάδας
Oumuamua
σκίτσο του Άλμπερτ Αϊνστάιν
Τι θα γινόταν αν ο αυτισμός ήταν ... υπερδύναμη;
Η Σοφία, το πρώτο ρομπότ πολίτης στον κόσμο, δήλωσε ότι θα ήθελε να αποκτήσει οικογένεια
Πώς δημιουργήθηκαν τα μαθηματικά σύμβολα;
NASA: το πείραμα των πανομοιότυπων διδύμων